ارتقاء بهرهوری حمل و نقل با وضع ۵ هزار تومان مالیات بر هر لیتر گازوئیل
.jpg)
اخذ ۵ هزار تومان مالیات بر مصرف گازوئیل، ابزار مناسبی در جهت ارتقاء شاخصهای سه گانه در بهرهوری سوخت در بخش حمل و نقل جادهای است. وضع این مالیات به جای دریافت عوارض راهداری حمل بار، تغییری در هزینههای ناوگان بهرهور (کممصرف، با ظرفیت بالا و درصد سفرهای خالی پایین) ایجاد نمیکند و هزینه ناوگان نابهرهور تا ۲۲ درصد افزایش مییابد و در مقابل درآمد دولت در بخش راهداری به ۸۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
مسیر اقتصاد/ مالیاتها علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت، ابزاری برای شکلدهی و جهت دهی به مسیر اقتصاد هستند و میتوانند در افزایش یا کاهش بهرهوری نقش مستقیم داشته باشند. بنابراین لازم است که این ابزار در بخشهای گوناگون اقتصاد همسو و محرک بهرهوری تعریف شود. در سلسله گزارشهای «بررسی مالیاتهای بخش حمل و نقل» گفته شد عوارض جابجایی کالا، مالیاتی ضد بهرهوری و در عوض مالیات بر مصرف سوخت همسو و محرک بهرهوری سوخت است. همچنین در گزارش سوم گفته شد که با نرخ ۱۳۰۰ تومان مالیات بر مصرف سوخت، میتوان بدون افزایش هزینههای هیچیک از ناوگان، عامل «سفرهای خالی» از عوامل سه گانه پایین بودن بهرهوری را کاهش داد.