[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن تماس با ما ثبت نام ::
بخش‌های اصلی
معرفی انجمن::
مؤسسین انجمن::
هیأت مدیره فعلی::
اعضای حقوقی انجمن::
عضویت در انجمن::
اخبار لجستیکی روز::
مطالب و مقالات علمی::
مراکز انجمن::
آموزش::
فراخوان::
همایشهای علمی::
وبینارها::
اعضای حقیقی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: پنجمین نمایشگاه صنعت بسته بندی، چاپ و فرآوری
:: توسعه حمل‌ونقل دریایی نیازمند اتصال بنادر به ریل است
:: تجارت، سناریوی مناقشه گذرگاه میانی قفقاز
:: افزایش مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری با عمان
:: تضعیف جایگاه ایران در کریدورهای بین المللی
:: تحلیل تحولات اخیر ایران و منطقه از نگاه لجستیک تجاری - تقابل آمریکا و چین
:: اتصال ریلی ایران به غرب آسیا و مدیترانه از طریق راه‌ آهن شلمچه بصره
:: ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر امام ‌به ۴۵ میلیون تن افزایش یافت/ کاهش ۵۰ درصدی زمان تخلیه کالا از کشتی‌ها
:: ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران راه‌اندازی شد
:: هزینه لجستیک ۱۳ درصد در قیمت نهایی مواد خوراکی سهم دارد
:: زمان و لجستیک در جنگ به ضرر اوکراین پیش می‌رود
:: ایران و آذربایجان خواهان رفع تنشهای تجاری و اقتصادی هستند
:: تراکم شهری و مصرف انرژی
:: توسعه رابطه با کشورهای خلیج‌فارس؛ شاه‌کلید رشد تجارت ایران-عربستان
:: ۷۰ درصد تجارت کشور با ۵ کشور هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می‌شود.
:: بررسی اهمیت لجستیک تجاری یا لجستیک کسب و کار
:: آفریقا سکوی پرتاب کالاهای ایرانی به شبکه جهانی
:: *افزایش ۳۳ درصدی مجموع عملکرد ترانزیت نفتی و غیرنفتی*
:: وزیر راه و شهرسازی: تقاضا برای هواپیما ۵ برابر ظرفیت ناوگان است*
:: فعال‌سازی کریدور شرق ثروت چند میلیارد دلاری برای کشور ایجاد می‌کند
..
کنفرانس
 
..
:: هزینه لجستیک ۱۳ درصد در قیمت نهایی مواد خوراکی سهم دارد ::
 | تاریخ ارسال: 1402/6/8 | 



هزینه‌های آماد (لجستیک) و حمل و نقل یکی از بخش‌های اصلی هزینه‌های تولید در طیف وسیعی از کالاها است. به همین دلیل محاسبه و ارزیابی آن در سطح کلان به منظور کاهش هزینه‌های تولید، حائز اهمیت است. با این حال محاسبه شاخص‌ سهم هزینه حمل و نقل از قیمت نهایی کالاهای گوناگون در دستور کار هیچکدام از دستگاه‌های متولی این امر نیست. به همین دلیل کارشناسان بخش آماد برای محاسبه این شاخص در کشور ناچار به بررسی موردی صنایع گوناگون هستند. در همین راستا محمدحسن ملک ثابت مدیر بازرگانی یک شرکت بزرگ تولیدکننده مواد غذایی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح هزینه آماد شامل حمل و نقل، زیرساخت‌ها و نیروی انسانی پرداخت.

۱۳ درصد قیمت مصرف کننده مواد خوراکی مربوط به هزینه لجستیک است

به گفته وی بر اساس الزام وزارت صمت به درج قیمت تولید و قیمت مصرف‌کننده، اختلاف این دو رقم معمولا چیزی در حد ۲۵ درصد می‌شود که ۱۲ واحد درصد از آن مربوط به سود خرده فروشی و ۱۳ درصد از آن مربوط به هزینه‌های آماد است که حمل و نقل نیز بخشی از آن را شامل می‌شود.

حمل و نقل ریلی هزینه تولید مواد خوراکی را کاهش می‌دهد

این فعال اقتصادی با اشاره به صرفه اقتصادی حمل بار از طریق راه‌آهن گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به منظور کاهش هزینه‌های حمل و نقل، خطوط آهن توسعه یافته و از قطار برای حمل مواد اولیه استفاده می‌شود. اما در ایران هنوز خطوط آهن به میزان کافی توسعه نیافته است و پاسخگوی تقاضای حمل بار نیست. همچنین باید توجه داشت که حمل و نقل ریلی به علت ارائه سوخت ارزان به حمل و نقل جاده‌ای، قدرت رقابت خود را تا حد زیادی از دست داده است. زیرا مزیت اصلی راه آهن نسبت به حمل و نقل جاده‌ای مربوط به مصرف کمتر سوخت است. سهم هزینه سوخت از حمل و نقل مواد اولیه در ایران حدود پنج درصد است.

۷۰ درصد از محصولات توسط ناوگان ملکی شرکت حمل می‌شود

ملک ثابت با تاکید بر اینکه شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ تولیدکننده اغلب ناوگان حمل و نقل خودشان را دارند و بخش عمده‌ای از جابجایی را از طریق شبکه داخلی انجام می‌دهند، افزود: این موضوع هم مزایا و هم معایبی دارد. در صورتی که تولید و فروش به ثبات رسیده باشد، برای کاهش هزینه‌ها و همچنین اطمینان از حمل به موقع محصولات، می‌توان ناوگان ملکی تهیه کرد. اما اگر تقاضای محصول به صورت نوسانی و یا فصلی باشد، از طریق شرکت‌های باربری اقدام به حمل محصولاتمان می‌کنیم. شرکت ما در حال حاضر ۷۰ درصد حمل و نقل جاده‌ای و درون شهری را با تکیه بر ناوگان داخلی و ۳۰ درصد را به کمک شرکت‌های باربری انجام می‌دهد.
 

منبع

https://masireqtesad.ir/۱۶۱۰۴۵/%d۹%۸۷%d۸%b۲%db%۸c%d۹%۸۶%d۹%۸۷-%d۹%۸۴%d۸%ac%d۸%b۳%d۸%aa%db%۸c%da%a۹-۱۳-%d۸%af%d۸%b۱%d۸%b۵%d۸%af-%d۸%af%d۸%b۱-%d۹%۸۲%db%۸c%d۹%۸۵%d۸%aa-%d۹%۸۶%d۹%۸۷%d۸%a۷%db%۸c%db%۸c-%d۹%۸۵%d۹%۸۸%d۸%a۷%d۸%af/
شناسه: ۱۶۱۰۴۵ ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 17 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن لجستیک ایران Iran logistics society
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4570