پنجشنبه, شهریور 28, 1398

 lscm2019

 

اطلاعيه

احتراما به اطلاع ميرساند انجمن لجستيک ايران بعنوان مرجع اصلي توسعه دانش لجستيک و زنجيره تامين در کشور با همکاري مجموعه اي از اساتید و متخصصين تراز اول کشور در زمينه لجستيک و زنجيره تامين آماده ارائه هر گونه خدمات آموزشی، مشاوره، مهندسي و اجرايي در زمينه فرايندها و فعاليتهاي مرتبط با حوزه لجستيک و زنجيره تامين و کسب و کار در اين حوزه مي باشد.

متقاضيان دریافت خدمات مذکور جهت کسب اطلاعات و راهنمایی لازم لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايند.

TopBannerNew

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

 

کد مطلب :    9207R13

پس از جنگ جهانی دوم و فشار بر صنایع برای کاهش قیمتها و افزایش رقابت‌پذیری آنها؛ صنایع در‌پی‌کاهش هزینه‌های خود در تولید محصولات به‌منظور ماندگاری و ادامه حیات بودند. در این راستا مدیران و صاحبان صنایع از روشهای مختلفی همچون: برنامه‌ریزی تولید، زمانبندی تولید، زمان‌سنجی، الگوهای چیدمان ماشین‌آلات، مکان‌یابی، ارتقای بهره‌وری نیروی کار، ارتقای فناوری و...  بهره بردند.  وجه مشترک همه این روشها متمرکز بودن به درون بنگاه و تلاش درجهت کاهش هزینه‌ها در درون بنگاه یا کارخانه می‌باشد.هرچند این روشها تا دهه 70 میلادی تا حد زیادی پاسخگوی نیاز صاحبان صنایع در کاهش هزینه‌ها و افزایش توان رقابت‌پذیریشان بود ولی در اوایل دهه 80، توجه به درون سازمان برای کاهش هزینه کافی نبود و سازمانها برای بقاء در نظام اقتصادی که به‌سرعت دستخوش تغییرات بود و  انعطاف‌پذیری و تولید اقتصادی از شروط ادامه حیات در چنین محیطی بود، ناچار از تعامل با سایر سازمانها همنوع و وابسته شدند.
از این‌رو، در دهه نود میلادی به همراه بهبود در فرآیندهای تولید و به‌کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف‌پذیری در توانایی‌های سازمان کافی نیست؛ بلکه تامین‌کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاست‌های توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند.
با چنین نگرشی رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت لجستیک پا به عرصه وجود نهاد. نزدیک به سه دهه است که بحث مدیریت لجستیک و زنجیره تامین مطرح گردیده است و براساس آمار و ارقام موجود، کشورها و سازمانهایی که این دانش را به کار گرفتهاند پیشرفتهای چشمگیری در حوزه های مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه جویی های کلان مالی از بابت بهکارگیری این نگرش نصیبشان گردیده است.
کمااینکه مردم نیز به عنوان مشتریان از این بابت منتفع شدهاند. نظر به منفعتهای زیادی که از بکارگیری مدیریت لجستیک و زنجیره تامین حاصل گردیده است، این فلسفه در بین سازمانها و کشورهای مختلف مقبولیت خاصی پیدا کرده و هر روز نیز به مشتاقان آن افزوده میگردد. امروزه، خطوطی که به طور سنتی بین سازمانها، وظایف و امور تجاری و بازرگانی ترسیم می شد درحال محوشدن است؛ سازمانها و موسسات مجزا به لحاظ حقوقی، برای رفع موانع رقابتی با یکدیگر همکاری و مشارکت می کنند.
یکی از مهمترین کلیدهای بهبود زنجیرههای تامین برای رسیدن به کلاس جهانی، مدیریت زنجیره تامین به صورت یکپارچه می باشد. هرجا که این نگرش یکپارچه به کارگرفته شده است، صرفهجویی های اقتصادی و افزایش کارایی زیادی حاصل گردیده است و با همان فعالیتهای گذشته، منافع زیادی به مشتریان به‌خصوص از طریق کاهش قیمت تمام‌شده کالاها و محصولات رسیده است.
در یک دسته‌بندی کلی می‌توان روشهای کاهش قیمت تمام‌شده را به سه دسته اصلی: درون‌بنگاهی، بین‌بنگاهی و شبکه‌ای تقسیم کرد. در این طبقه‌بندی، در کنار روشهایی همچون: مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، هزینه‌یابی برپایه فعالیت، مهندسی ارزش که در سطح درون‌بنگاهی و بعضا بین‌بنگاهی به کاهش قیمت تمام‌شده کالا/خدمات کمک می‌کنند؛ مدیریت لجستیک و زنجیره تامین به عنوان یکی از روشهای پرکاربرد و اثرگذار در راستای کاهش قیمت تمام‌شده در سطوح بین‌بنگاهی و شبکه‌ای مورد استفاده سازمانهای موفق قرار می‌گیرد.
بکارگیری و توسعه مدیریت لجستیک و زنجیره تامین به عنوان یک نگرش و رویکرد اساسی و تاثیرگذار در نهضت کاهش قیمت تمام‌شده در ایران نیز اهمیتی صدچندان دارد.چرا که یکی از چالش‌های اساسی در مدیریت کلان کشور، نبود یکپارچگی و هماهنگی در زمینه پیش‌بینی، تأمین، تدارک، خرید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و انبارداری، استانداردسازی، ضایعات و کلیه اموری است که کالاها در زنجیره لجستیکی خود با آن درگیر هستند.
این ناهماهنگی باعث افزایش هزینه‌ها، تحویل ندادن به‌موقع کالاها، افزایش قیمت‌ها و درنهایت افزایش نارضایتی و کاهش عدالت در برخورداری مردم از کالاهای مورد نیاز خود می‌شود.درمجموع به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت جایگاه و نقش تعیینکننده بخش بازرگانی در ایجاد تعادل و هماهنگی بین بخشهای تهیه، تامین و توزیع کالا و خدمات که منجر به کاهش قابل توجه هزینه های زنجیره‌های کالا در سطح اقتصاد ملی و سودآوری آن در صادرات و اقتصاد جهانی می‌گردد؛ لزوم توجه جدی به مبحث مدیریت زنجیرههای تامین کالا با محوریت سیستم بازرگانی کشور و با همکاری سایر بخشهای مدیریتی کشور به شدت احساس می‌گردد.

منبع : خبرگزاری آریا

 

اطلاعيه

احتراما از کلیه متقاضیان عضویت در انجمن لجستيک ايران درخواست می دارد جهت ثبت نام عضویت به بخش ثبت نام الکترونیکی عضویت مراجعه فرموده و نسبت به ثبت اطلاعات و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق بخش مذکور اقدام فرمایند.

در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايید.

FAQ200

ilic

forumLogo

marakez200

webs

wiki

booksMags

StudentWebs

LogJournal

ISIISC

scmj

Monthly

SuEx

Papers

Thesis

ThesisForm

ThesisAnnouncement

QA

 

**

course p1

win96

PreRegWS200

c 4

 

 **

nla logo100

2ndNLA

NLATAC

arz 03


 **

mem logo

ozviyat

virayesh ozviyat

pardakht200

peigiri200

**

LM

LMT

**

mbi

mba 1

mbareg

 **