| تاریخ ارسال: 1402/11/11 |
✅ امروزه، بخش زیادی از محتوای کالاهای صادراتی را محتوای وارداتی آن تشکیل داده است. و این اندیشه که صادرات امری پسندیده و واردات امری ناپسند است؛ کاملا بی اعتبار شده است.
✅ از طرفی، بیشترین حضور ایران و بنگاههای ایرانی، غالبا در حلقه ابتدایی (صادرات کالای خام) یا حلقه انتهایی (بازار محصولات نهایی) زنجیرههای تامین جهانی است که به واقع نمیتوان آن را به عنوان حضور بنگاههای تولیدی و خدماتی کشور در زنجیرههای تامین جهانی تلقی کرد.
✅ خامفروشی کالا؛ نتیجه بارز حضور نداشتن ایران در بخش دارای ارزش افزوده زنجیرههای تامین جهانی است! (ارزش هر تن کالای وارداتی ایران حدود ۴.۵ برابر ارزش هر تن کالای صادراتی ایران است)
✅ عدم حضور در زنجیرههای تامین جهانی (به دلایلی همچون تحریمها، نپیوستن به WTO و FATF، نگاه امنیتی به تجارت خارجی، تاکید بر درونزا کردن اقتصاد کشور (خودکفایی)، و دهها سوءتدبیر دیگر) در حالیکه بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا در قالب زنجیرههای تامین جهانی انجام میشوند؛ مهمترین علت واماندگی و سرافکندگی ایران در عرصه اقتصاد و تجارت است.
✅ راهبرد «صادرات مجدد» همانا حضور فعال در زنجیرههای تامین جهانی است که متاسفانه در کشور ما به شدت مغفول مانده است! راهبردی که باعث تحول و توسعه کشورهایی همچون: امارات، سنگاپور، هنگکنگ در دو سه دهه اخیر شده است.
✅ عمق نفوذ استراتژیک «لجستیک» در دنیای کنونی چه در سطح بنگاه و چه در سطح ملی به حدی بوده است که کشورهای پیشرفته توجه ویژهای بر توسعه لجستیک (مقدم بر توسعه صنعتی) داشتهاند. به اذعان بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه کشورها، طی سالیان اخیر، مطرح شده است. اما متاسفانه «ایران لجستیکی» به شدت از این امر مغفول مانده و حتی موقعیت لجستیکی ایران به شدت در حال تهدید و دوره زده شدن است.
موسسه زنجیره تامین آمادگران - مجتبی سلیمان سدهی
✅ از طرفی، بیشترین حضور ایران و بنگاههای ایرانی، غالبا در حلقه ابتدایی (صادرات کالای خام) یا حلقه انتهایی (بازار محصولات نهایی) زنجیرههای تامین جهانی است که به واقع نمیتوان آن را به عنوان حضور بنگاههای تولیدی و خدماتی کشور در زنجیرههای تامین جهانی تلقی کرد.
✅ خامفروشی کالا؛ نتیجه بارز حضور نداشتن ایران در بخش دارای ارزش افزوده زنجیرههای تامین جهانی است! (ارزش هر تن کالای وارداتی ایران حدود ۴.۵ برابر ارزش هر تن کالای صادراتی ایران است)
✅ عدم حضور در زنجیرههای تامین جهانی (به دلایلی همچون تحریمها، نپیوستن به WTO و FATF، نگاه امنیتی به تجارت خارجی، تاکید بر درونزا کردن اقتصاد کشور (خودکفایی)، و دهها سوءتدبیر دیگر) در حالیکه بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا در قالب زنجیرههای تامین جهانی انجام میشوند؛ مهمترین علت واماندگی و سرافکندگی ایران در عرصه اقتصاد و تجارت است.
✅ راهبرد «صادرات مجدد» همانا حضور فعال در زنجیرههای تامین جهانی است که متاسفانه در کشور ما به شدت مغفول مانده است! راهبردی که باعث تحول و توسعه کشورهایی همچون: امارات، سنگاپور، هنگکنگ در دو سه دهه اخیر شده است.
✅ عمق نفوذ استراتژیک «لجستیک» در دنیای کنونی چه در سطح بنگاه و چه در سطح ملی به حدی بوده است که کشورهای پیشرفته توجه ویژهای بر توسعه لجستیک (مقدم بر توسعه صنعتی) داشتهاند. به اذعان بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه کشورها، طی سالیان اخیر، مطرح شده است. اما متاسفانه «ایران لجستیکی» به شدت از این امر مغفول مانده و حتی موقعیت لجستیکی ایران به شدت در حال تهدید و دوره زده شدن است.
منبع
موسسه زنجیره تامین آمادگران - مجتبی سلیمان سدهی
دفعات مشاهده: 66 بار |
دفعات چاپ: 34 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر